Heel leuk al die ”ability scores” maar wat betekenen ze nou eigenlijk?

Je bedenkt een leuke character, schrijft een vette backstory en hebt een aardig beeld van de persoonlijkheid van je character. Nu de ability scores nog rollen (of kiezen)…..

Maar hoe weet ik nu welke abilities passen bij wat ik in m’n hoofd heb?!

Wat betekenen de 6 abilities eigenlijk?

Zoals je vast al hebt gezien op het character sheet zijn er in D&D5e zes ablities, deze abilities heeft elk levend wezen in de wereld van D&D in meer, of mindere mate. In het kort bepaal je hiermee:

  • Strength: Hoe sterk je bent.
  • Dexterity: Hoe behendig je bent.
  • Constitustion: Hoe gezond je bent.
  • Intelligence: Hoe goed jij bent in het leren en onthouden van dingen.
  • Wisdom: Hoe goed jij mensen en situaties kunt inschatten.
  • Charisma: Hoe goed je met andere mensen om kunt gaan.

Als je hier voldoende aan hebt, graag gedaan!

wil je meer weten? lees dan vooral door!

Éen van de belangrijkste dingen op een charactersheet zijn je ability scores, deze geven namelijk aan hoe goed je ergens in bent.

Het is belangrijk om te snappen wat deze scores doen en betekenen omdat je hiermee bepaalt wat je allemaal wel en niet goed kunt, bedenk dus ook goed of de verdeling goed past bij de persoonlijkheid van jouw character. Als jouw character een Barbarian is die nog nooit een boek heeft gelezen, dan is het misschien niet logisch om de Intelligence een hoge score te geven.

Strength geeft aan hoe sterk je bent, het gaat hier vooral om spieren en brute kracht.

Dexterity geeft aan hoe snel en behendig je bent, bijvoorbeeld hoe snel kun jij een pijl pakken, je boog spannen en schieten, of hoe snel kun jij wegduiken voor gevaar?.

Constitution geeft aan hoe fit en gezond je bent, denk aan wilskracht om pijn te weerstaan, maar geeft ook weer hoe hoog je tolerantie voor vergif is.

Intelligence geeft aan hoe goed je kunt leren en dingen kunt onthouden. denk hierbij aan kennis vergaart uit boeken en onderzoek.

Wisdom geeft aan hoe goed je bent in het zien van connecties, de achterliggende boodschap begrijpen waneer iemand iets zegt, en logisch redeneren. Het verschil tussen Intelligence en Wisdom is uit te leggen door bijvoorbeeld deze tekst:

Iemand die weet dat vuur gemaakt kan worden door twee stokken tegen elkaar aan te wrijven heeft een hoge intelligence. Iemand die snapt dat je dit niet aan de keukentafel moet proberen heeft een hoge wisdom.

Charisma geeft aan hoe goed jij bent met mensen; hoe goed jij hen kunt overtuigen dat jouw plan de juiste is, of juist hoe intimiderend jij overkomt als je iets ten sterskte probeert “af te raden” *knipoog*

Hieronder een door ons (vrij) vertaalde versie van de, door reddit user: “theRapkin” uitgewerkte beschrijving hoe een score tussen 1 – 20 eruit zou kunnen zien bij een character, ervan uitgaande dat een gemiddeld persoon een score van 10 heeft op de meeste ability’s.

Dit kan een handig overzicht zijn om een beetje een voorstelling te kunnen maken hoe een bepaalde score invloed heeft op jouw character (of NPC). ben je opzoek naar uitleg over de Modifiers? ga dan naar: https://craftygoblin.nl/ability-score-modifiers-uitgelegd/

1: Zeer zwak, kan eigen ledematen waarschijnlijk niet of nauwelijks bewegen.

2-3: Heel zwak, heeft hulp nodig om te staan. Kan waarschijnlijk door een matige wind omgeblazen worden.

4-5: Zwak. Raakt waarschijnlijk uit balans wanneer ze met een knuppel zwaaien.

6-7: Zeer ondergemiddeld. Heeft moeite om objecten van hun eigen gewicht om te duwen.

8-9: Ondergemiddeld. Heeft moeite op zwaardere voorwerpen voor korte tijd op te tillen

10-11: Gemiddeld. Kan zwaardere voorwerpen voor korte tijd tillen, kan voor twee tot drie uur fysieke taken verichten zonder moe te worden.

12-13: Boven gemiddeld. Kan zwaardere voorwerpen voor langere tijd tillen en kleinere voorwerpen met gemak medium afstanden weg werpen. Kan de halve dag fysiek werk verrichten zonder vermoeid te raken

14-15: Zichtbaar gespierd. Kan zware voorwerpen met één hand tillen voor langere periodes. Wordt pas moe aan het eind van een dag fysiek werk verrichten.

16-17: Zeer Gespierd. Kan jonge bomen met blote handen en brute kracht breken. Kan de hele dag fysiek werk verrichten en gaat daarna nog rustig sporten.

18-19: Strongman gespierd. Kan een stier naar de grond worstelen en vallende zware objecten vangen zonder om te vallen.

20: Denk aan de Hulk. een normaal persoon komt, zelfs met intense training, niet verder dan 18 of 19.

1: Zo goed als immobiel, waarschijnlijk grotendeels verlamd.

2-3: Kan waarchijnlijk nauwelijks bewegen, een aantal meter lopen kost veel moeite en doet mogelijk zelfs pijn.

4-5: één of meerdere lichaamsdelen functioneren niet of nauwelijks, maar kan wel rond bewegen.

6-7: Zeer traag reactie vermogen en stoot constant dingen omver.

8-9: Moeite met vangen van en struikelt soms, zichtbaar klunzig.

10-11: Kan gemiddeld goed mikken wanneer hij/zij een voorwerp gooit, en is instaat kleinere voorwerpen te vangen.

12-13: In staat om redelijk accuraat grote doelen te raken.

14-15: In staat om accuraat kleine doelen te raken en heeft een bovengemiddelde kans om onverwachte projectielen te ontwijken.

16-17: Beweegt licht op de voeten, kan accuraat kleine, bewegende doelen raken.

18-19: Graceful, Kan van de ene beweging in de andere overgaan zonder moeite. zeer grote kans op meerdere onverwachte, kleine projectielen te ontwijken. (Denk aan Legolas in Lord of the Rings)

20: Bewegingen lijken te vloeien als water, in staat om bijna alle overwachte projectielen te ontiwjken en raakt bijna elk doelwit. Heeft een onmenselijk reactie vermogen. (Denk aan een mix van Legolas uit Lotr en Neo uit The Matrix)

1: Niet tot nauwelijks werkend immuunsysteem, lichaam heeft een zeer heftige reactie op elke niet lichaamseigen stof.

2-3: Ziet er fragiel/breekbaar uit, breekt waarschijnlijk vaak botten, wonden genezen nauwelijks.

4-5: Krijgt snel blauwe plekken en valt waarschijnlijk om bij elke lichte duw.

6-7: Bovengemiddeld vaak ziek, wonden raken snel geinfecteerd.

8-9: Raakt snel buiten adem, is niet in staat om een volledige dag fysieke arbeid te verrichten en heeft vaak een pauze nodig.

10-11: Is één tot twee keer per jaar ziek. Gemiddeld afweer systeem.

12-13: Heeft een gezondheid vergelijkbaar met een fanatieke amateur bokser, kan meerdere klappen opvangen alvorens neer te gaan.

14-15: Er gaat regelmatig een jaar voorbij dat deze persoon niet ziek wordt, is in staat om dagen van 12uur fysieke arbeid te leveren.

16-17: Heeft weinig slaap nodig, wordt niet ziek van eten wat langere tijd over de datum is.

18-19: Raakt niet moe van fysieke arbeid, kan giftige bessen eten zonder ziek te worden.

20: Olympisch niveau fysieke gesteldheid, wordt bijna nooit ziek, ook niet van de meest besmettelijke ziektes.

1: Dierlijk. Is niet (meer) in staat om logisch na te denken of te redeneren. Gedrag wordt puur bepaalt door emotie en oerdrang. (honger, angst etc.)

2-3: Bijna alleen maar dierlijk, wordt gedreven door emotie en instinct, maar is nog wel in staat om simpele gereedschappen te gebruiken (denk aan apen)

4-5: Weet zeer weinig en is bijna niet in staat om te communiceren, gebruikt veel gebaren om iets te vertellen.

6-7: Vergeet continue wat ze aan het vertellen waren, onthoud alleen de aller belangrijkste informatie. Kan zich verstaanbaar maken maar heeft moeite om complete zinnen te maken.

8-9: Haalt woorden door elkaar en spreekt moeilijke woorden verkeerd uit. Is mogelijk ook vergeetachtig

10-11: Heeft genoeg kennis om een normaal leven te leiden. Vormt complete zinnen en heeft geen moeite met het geheugen.

12-13: Weet meer dan de gemiddelde persoon, heeft waarschijnlijk een soort opleiding genoten.

14-15: Boven gemiddeld intelligent, Leert snel nieuwe dingen en is in staat om puzzels en berekeningen in het hoofd op te lossen.

16-17: Zeer intelligent. Kan mogelijk zelf andere oplossingen bedenken voor wiskundige problemen en/of moeilijk te begrijpen spells.

18-19: Bijzonder intelligent. Is waarschijnlijk voor velen de slimste persoon die ze kennen, is mogelijk hoogleraar op een hoog aangeschreven universiteit.

20: Is waarschijnlijk (inter)nationaal bekend vanwege het hoge niveau aan kennis. Kan stukjes informatie aan elkaar koppelen en er één logische verklaring mee vormen (Denk aan Sherlock Holmes)

1: Waarschijnlijk niet in staat om een normale gedachte te vormen, is zich mogelijk niet bewust van de wereld om zich heen.

2-3: Mist de meest opvallende mensen, gebeurtenissen en voorwerpen om zich heen.

4-5: Lijkt niet in staat om ook maar iets te plannen, het leven overkomt deze persoon.

6-7: lijkt niet in staat om logisch te kunnen redenen, is niet goed in het lezen van andermans emoties.

8-9: Lijkt niet in staat de gevolgen van acties te overzien, of kiest ervoor gevaren te negeren.

10-11: Maakt redelijk vaak wel overwogen beslissingen. is in staat een gemiddelde planning te maken.

12-13: Redelijk goed in het lezen van anderen, kan zien wanneer iemand boos is.

14-15: Is goed is staat om mensen en siuaties in te schatten, heeft mogelijk een “onderbuik gevoel” als een situatie niet juist aan voelt.

16-17: Er word vaak naar deze persoon gekeken om de volgende koers te bepalen en word vaak om de persoonlijke mening gevraagd en is boven gemiddeld goed in het leggen van verbanden.

18-19: Uitermate goed in het inschatten van situaties en de bedoelingen van mensen. Doet dit waarschijnlijk zelfs zonder er over na te denken.

20: Lijkt bijna voorspellende gaven te bezitten, kans bestaat dat deze persoon weet wat jij van plan bent voordat jij dit zelf weet. Kan bijna onmogelijke verbanden leggen. 

1: Is zich mogelijk niet bewust van andere personen om zich heen, gedraagt zich waarschijnlijk zeer vreemd en heeft een aanstootgevende aura om zich heen.

2-3: Loopt achter iedereen met een mening aan en komt niet voor zichzelf op. 

4-5: Heeft moeite om anderen te zien als personen, en weet niet goed om te gaan met hen.

6-7: Zo terughoudend dat ze waarschijnlijk zeer saai zijn, mogelijk ook nog zeer grof in de omgang. Klaagt bijvoorbeeld over mensen terwijl ze erbij staan.

8-9: Mogelijk een saai persoon, weet niet wanneer te stoppen met oogcontact maken of gewoon klunzig tijdens een gesprek (verkeerde dingen zeggen, flap-uit)

10-11: Is in staat om een normaal en vriendelijk gesprek te voeren.

12-13: Is een geliefd persoon tijdens een gesprek, maakt mensen aan het lachen, Mogelijk zijn sommige mensen een beetje geintimideerd.

14-15: Is vaak een populair om misschien berucht person, weet hoe je met anderen praat en heeft veel zelfvertrouwen.

16-17: Men voelt zich snel aangetrokken tot deze persoon zij het door respect of intimiderende persoonlijkheid. Waarschijnlijk welbespraakt en goed in z’n zin krijgen van anderen.

18-19: Gerespecteerd door bijna iedereen (of vermeden uit angst). Is zeer goed in het overtuigen van anderen van zijn of haar standpunt en overtuigingen.

20: Een natuurlijk leider, staat bekend om een krachtige persoonlijkheid, gevatte opmerkingen en mogelijk zelfs om schoonheid.

We hopen dat je hier iets aan hebt gehad, mocht je na het lezen nog vragen hebben over wat de ability scores nou betekenen en waar ze voor bedoelt zijn, stuur ons daan een berichtje. Deze pagina’s zijn bedoelt om anderen te helpen, en we blijven deze graag uitbreiden of aanpassen om zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen.

Voor meer hulp pagina’s kijk boven in het menu onder het “starten met DnD” tabblad. staat er niet tussen waar jij naar opzoek bent? Stuur ons dan vooral een berichtje, dan gaan we kijken hoe we toch kunnen helpen!