Armor en Armor class (AC), wat betekent dat en wat doet het nu eigenlijk?

In D&D bepalen we of een aanval raakt aan de hand van je AC  (armor class), maar de hoeveelheid staal waarmee je jou lichaam bedekt is niet het enige wat je AC bepaalt.

Hieronder leggen we uit hoe het werkt!
Allereerst je Armor:

aan het begin van elke class staat met welke armor je character proficienct  is en met welke armor je character begint, soms krijgt je zelfs keuze uit twee verschillende.

Je kunt in principe elk type armor dragen die je wilt, maar als je niet bekend bent met het dragen van bijvoorbeeld heavy armor als magie gebruiker, zou het zomaar kunnen dat het niet lukt om een spell te casten. Er kunnen dus grote gevolgen zitten aan het dragen van armor zonder dat je proficient bent.

Wanneer je armor draagt zonder er proficient mee te zijn heb je de volgende nadelen:

  • Disadvantage op elke ability check, saving throw of aanval waar gebruikt wordt gemaakt van de Strength of Dexterity ability
  • Je bent niet in staat om spells te casten.

Maar zelfs als je wel proficient bent met een bepaalt type armor kunnen er nadelen aanzitten wanneer je het aantrekt, het is dus goed om hier wel rekening mee te houden bij het uitkiezen.

Zo heb je door bepaalde soorten armor disadvantage op stealth omdat het door het gewicht je bewegingen bemoeilijkt, of omdat er gewoonweg zoveel staal aan zit dat het bijna onmogelijk is om geen geluid te maken (1). De soorten die zo zwaar zijn kunnen ook alleen gedragen worden wanneer je strength ability score op een bepaalt niveau is (2). zie de tabel hieronder welke hiermee bedoelt worden.

Light Armor

Light armor is gemaakt van dun en flexibel materiaal en is bij uitstek geschikt voor characters die veel bewegingsvrijheid willen houden of mensen wilen besluipen zonder gehoord te worden.

Medium Armor

Medium armor biedt meer bescherming dan light armor, maar het kan ook je bewegingsvrijheid beperken, als jij als Warlock een spell moet casten waarbij je beide handen vrij moet kunnen bewegen is dit mogelijk niet de keus voor jou.

Heavy Armor

Van alle types biedt heavy armor de beste bescherming, ze bedekken het hele lichaam en zijn ontworpen om zoveel mogelijk klappen op te kunnen vangen.

Shield

En we kunnen natuurlijk niet het schild vergeten, een schild is een perfecte manier om je AC een boost te geven (+2) maar ook hier zit natuurlijk een addertje onder het gras.

ook hier geldt dat elk persoon een schild kan oppakken, maar als je er niet proficient in bent de zelfde nadelen zullen gelden zoals hier boven genoemd bij de ability checks, saving throws & aanvallen die Strength of Dexterity gebruiken. Er wordt vaak gesteld dat een spellcaster wel magie kan gebruiken omdat er voor het somatische deel (gebruik van handen en armen) van de magie niet in het geding komt. Wij denken dat dit een terecht punt is, ook gezien de extra penalty dat er geen tweehandige wapens en wapens met de “heavy” tag gebruikt kunnen worden. Maar bespreek dit vooral met je Dungeon Master.

Wanneer je in de tabel kijkt zie je eigenlijk alleen bij de heavy armor een vaste AC vermeld staan terwijl er bij light en medium een AC getal staat + Dex modifier  maar we weten dat Dexterity met beweging en reactie vermogen te maken heeft, hoe zit dat dan?

Dat leggen we hieronder verder uit

Armor class moet je vooral zien als een score die aangeeft hoe goed je bent in het zorgen dat je niet geraakt wordt met een aanval.

Veel mensen zien AC als een statisch iets, “de vijand haalt uit, en komt niet door je armor heen, punt.” maar het is veel meer dan dat, de Monk is bijvoorbeeld helemaal niet proficient met ook maar één type armor, en kan toch een hele hoge AC hebben.

Hoe kun je het dan anders bekijken?

Er zijn classes die hebben iets wat heet “Unarmored Defense“.  De Monk class bijvoorbeeld, beweegt zo snel en behendig dat ze de aanvallen ontwijken, waar de Barbarian tijdens zijn rage zo dicht op zijn tegenstander komt te staan dat die geen ruimte meer heeft om goed uit te kunnen halen, uiteraard is dit helemaal open voor eigen interpretatie en probeer vooral eens wat uit wat goed past bij jouw character. Denk eens na hoe een gemiste attack roll op jou eruit zou kunnen zien of overleg dit met je Dungeon Master.

Misschien ontmoet jij het zwaard van je tegenstander met de jouwe hoog boven zijn hoofd en grijns je uitdagend naar hem of sla je de aanvallen bijna zonder te kijken weg met je schild, misschien stap je wel heel nonchalant één stapje opzij, mogelijk ben je helemaal niet zo stoer en duik je angstig in elkaar waardoor de aanval over je hoofd heen gaat.

als je het op deze manier bekijkt is het ook logischer dat de light armor en medium armor de Dexterity modifier erbij op tellen, doordat deze niet zo ongelofelijk zwaar zijn stellen ze je in staat om uit de weg te springen in plaats van de klap maar op te vangen.

 

We hopen dat je hier iets aan hebt gehad, mocht je na het lezen nog vragen hebben over Armor of AC, stuur ons dan een berichtje. Deze pagina’s zijn bedoelt om anderen te helpen, en we blijven deze graag uitbreiden of aanpassen om zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen.

Voor meer hulp pagina’s kijk boven in het menu onder het “starten met DnD” tabblad. staat er niet tussen waar jij naar opzoek bent? Stuur ons dan vooral een berichtje, dan gaan we kijken hoe we toch kunnen helpen!

of kijk op deze link voor het Nederlandstalige DnDutch kanaal waarin veel uitleg wordt gegeven: https://www.youtube.com/dndutch

of op deze link voor het Engelstalige Handbooker helper van Mathew Mercer: https://www.youtube.com/handbookerhelper