Armor class moet je vooral zien als een score die aangeeft hoe goed je bent in het zorgen dat je niet geraakt wordt met een aanval.
Veel mensen zien AC als een statisch iets, “de vijand haalt uit, en komt niet door je armor heen, punt.” maar het is veel meer dan dat, de Monk is bijvoorbeeld helemaal niet proficient met ook maar één type armor, en kan toch een hele hoge AC hebben.
Hoe kun je het dan anders bekijken?
Er zijn classes die hebben iets wat heet “Unarmored Defense“. De Monk class bijvoorbeeld, beweegt zo snel en behendig dat ze de aanvallen ontwijken, waar de Barbarian tijdens zijn rage zo dicht op zijn tegenstander komt te staan dat die geen ruimte meer heeft om goed uit te kunnen halen, uiteraard is dit helemaal open voor eigen interpretatie en probeer vooral eens wat uit wat goed past bij jouw character. Denk eens na hoe een gemiste attack roll op jou eruit zou kunnen zien of overleg dit met je Dungeon Master.
Misschien ontmoet jij het zwaard van je tegenstander met de jouwe hoog boven zijn hoofd en grijns je uitdagend naar hem of sla je de aanvallen bijna zonder te kijken weg met je schild, misschien stap je wel heel nonchalant één stapje opzij, mogelijk ben je helemaal niet zo stoer en duik je angstig in elkaar waardoor de aanval over je hoofd heen gaat.
als je het op deze manier bekijkt is het ook logischer dat de light armor en medium armor de Dexterity modifier erbij op tellen, doordat deze niet zo ongelofelijk zwaar zijn stellen ze je in staat om uit de weg te springen in plaats van de klap maar op te vangen.