How to:

Backstories

Hoe schrijf je nou een goede backstory voor je character?

Hier leggen we in 5 stappen uit hoe jij een goede backstory schrijft voor je character, en iedereen aan tafel versteld kan doen staan!

Een backstory, waarom heb ik dat nodig?

Een goede backstory zorgt ervoor dat jij als speler gaat geven om je character, je kan inleven hoe deze zou reageren op bepaalde situaties, en helpt de dungeon master (DM) om je character goed in het verhaal te verweven. Het is goed om van te voren (voor de eerste sessie) met de DM te bespreken of er nog dingen anders moeten aan je backstory zodat het goed bij het verhaal past.

We gaan er voor het gemak even vanuit dat je al bedacht hebt als welke van de speelbare races je gaat spelen, maar als je dit nog niet weet is het niet erg. Onze ervaring is dat dit vanzelf komt bij stap 3.

Hoe schrijf ik een goede backstory?

1. Pak je favoriete film/boek/game erbij.

Wij adviseren om helemaal los te gaan en je favoriete films en boeken er nog eens bij te halen, dit zorgt ervoor dat de creativiteit loskomt. Vooral in het begin kan het helpen om je character qua persoonlijkheidstrekken losjes te baseren op je favoriete held of slechterik. Hierdoor kun je makkelijker bedenken hoe je character zou reageren in bepaalde situaties: je hebt immers een voorbeeld.

2. Vraag de DM in welke wereld het verhaal zich afspeelt.

Is het een bestaande wereld? Pak dan de boeken er eens bij en dompel jezelf onder in de bestaande mythen en legendes. Speelt het zich af in een “homebrew” (zelf bedachte) setting? Dan vind de DM het vast super leuk om je te vertellen over deze wereld. Schrijf de dingen op die jou aanspreken in deze werelden: religies, mythen, legendes, plaatsen of steden, bepaalde mensen/rassen, en kijk of je deze dingen kunt verwerken in de volgende stap.

3. Beantwoord voor jouw character de volgende vragen:

A.Hoe oud ben je? Ben jij bijvoorbeeld een jonge, naïeve rekruut die opzoek is naar glorie en van alles onder de indruk raakt? Of een wijze oude magiër die geen tijd heeft voor de “onbelangrijke” problemen van het jonge volk?

B. Waar ben je geboren, en in wat voor gezin? Misschien kom jij uit de grootste stad van het land, uit een rijke familie en heb je toegang gehad tot veel boeken en kennis. Of kom je uit die zelfde stad, maar moest je als weeskind op straat zien te overleven.

C. Met wie ben je opgegroeid?Mocht jij van je ouders geen vrienden maken vroeger en ben je opgegroeid met thuisscholing en daardoor een beetje wereld vreemd? Had je een jeugdliefde waarvoor je de banden met je familie hebt gebroken, of leefde je op straat met de andere straatkinderen en moest je stelen om aan je eten te komen.

D. Heb jij sterke normen en waarden? Zie jij de wereld heel zwart-wit omdat je strikt gelovig opgevoed bent en ben je daarom een paladin die de letter van de wet volgt? Of zie jij de wereld meer grijs omdat je zelf moest stelen om te overleven? Misschien ben je wel iemand die zich niet zo drukt maakt om alles en wel ziet hoe de wind waait.

E. Heb je rare trekjes? Een karakter trek kan heel leuk zijn en brengt een character tot leven voor de rest van de spelers. Mogelijk ben jij lichtelijk paranoïde, bang in het donker of ga je stotteren als er iemand te lang naar je kijkt. Imperfecties maken je character menselijk.

F. Waar ben je bang voor? Zelfs de grootste helden van vroeger waren wel ergens bang voor. Ben jij extreem bang voor vuur omdat je huis is afgebrand toen je nog binnen was en kon je op het nippertje ontsnappen? Bang voor geesten vanwege de griezelverhalen die je oudere broer vroeger vertelde voor het slapen gaan? Of heb je een verlammende fobie voor katten?

G. Waarom ben je op avontuur gegaan? Wat voor situatie heeft ervoor gezorgd dat jij de wijde wereld in bent getrokken? Ben je opzoek naar een verloren schat omdat iemand je betaald heeft om die op te sporen, heeft je orde een eeuwenlang conflict met een kwade magiër en ga jij daar eindelijk een einde aan maken, of misschien heb jij een hekel aan dit avontuur, maar is het noodzaak omdat je de stad moest ontvluchten omdat je de verkeerde persoon kwaad hebt gemaakt?

4. (Optioneel, voor wanneer de groep een meer gevorderde/ambitieuze DM heeft)

“The Knife Theory”*

probeer  ongeveer zeven van onderstaande punten (of soortgelijke punten) zo duidelijk mogelijk in je backstory te verwerken (wat, wat, waar, waarom).

  • Een persoon waar je character enorm veel om geeft , levend of dood (familie, vrienden, relaties, etc.).
  • Een fobie of angst en waar deze mogelijk door getriggerd word.
  • Een mysterie in zijn/haar leven (vermiste familie leden, een erfstuk wat gestolen is etc.).
  • Een aartsvijand.
  • Verplichtingen die je nog steeds hebt (je bent bijvoorbeeld een spion en je baas wilt wekelijkse updates).
  • Verplichtingen waar je aan probeert te ontkomen/ die je gefaald hebt (was jij een huurmoordenaar maar kon je het niet over je hart verkrijgen het laatste doel uit te schakelen?).
  • Een serieuze misdaad die je hebt gepleed in het verleden (brandstichting, moord, juwelenroof).
  • Een misdaad waar je vals van beschuldigd word.
  • Discriminatie in het verleden. (ben jij als half-orc/half-elf, vroeger vaak gepest/buitengesloten?)
  • Belangrijke voorwerpen in de familie.
  • Een geheim wat je niemand wilt vertellen.

Op Reddit heeft user: u/jimbaby de “Knife theory” gedeeld, hier word in gezegd dat een speler in zijn/haar backstory tussen de zeven en twaalf “Knives” of; “messen” moet verwerken, de benaming komt voort uit het idee dat de speler deze messen liefdevol smeed in zijn/haar backstory, en dat de DM diezelfde messen gebruikt om je mee in de rug te steken. Hoe meer van deze messen beschikbaar zijn voor de DM, hoe makkelijker hij/zij ze in het verhaal kan verwerken en deze op onverwachte momenten kan gebruiken om het voor jou als speler, maar ook zeker voor je medespelers die niets/weinig weten van deze punten, interessant te maken. Opeens loopt er een man tegen je op en hij stopt een briefje in je hand waarna hij snel wegrend, op het briefje staat geschreven: Ze hebben je gevonden, vlucht. P.

Jij weet dat je character een crimineel verleden heeft, zijn beste vriend Patrick heette en dat je gezocht word door je vroegere baas omdat je de laatste buit volledig voor jezelf hebt gehouden (of dat denkt hij in elk geval). Deel jij de informatie op het briefje en geef je inzicht in je criminele verleden, of besluit je het voor jezelf te houden?

Als je het verteld verlies je misschien een stuk vertrouwen in de groep, maar als je het niet verteld breng je ze misschien wel allemaal in gevaar.

Op deze manier kan de DM voor alle spelers het verhaal persoonlijker maken, en de spelers uitdagen in het verhaal.

Volgens u/jimbaby is zeven messen perfect. Minder en de DM heeft te weinig om mee te werken, en meer dan tien geeft je character een te uitgebreid en meestal deprimerend levensverhaal

5. Zorg voor “normaal”.

Hier grijp ik graag even terug naar stap 3E en 3F omdat veel backstory’s de neiging hebben om heel erg over de top te raken door alle trauma die je character vroeger heeft moeten doorstaan, maar hierdoor kan het lastig zijn om je in te leven in ze. Een goede backstory is in balans. Er zit genoeg drama en spanning in om interessant te zijn en er zit genoeg “normaal” in zodat anderen maar vooral ook jijzelf je kunt herkennen in je character.

Normaal kan zijn:

  • Nerveus zijn wanneer je als woordvoerder word aangewezen wanneer je met het hoofd van de wacht moet praten.
  • Afgeleid raken als er een hond in de buurt is. (je bent bang, of juist niet en wilt er eigenlijk alleen maar heen)
  • Je bent beschermend tegenover één van je groep omdat zij je doet denken aan je kleine zusje.
  • etc.

Normaal kan van alles zijn wat je in het “normale” dagelijks leven ook zou kunnen doen of tegenkomen.

 

Voila! Als je dit stappenplan volgt ligt er straks een pracht van een backstory voor je neus en ben je weer een stapje verder bij het spelen van het leukste spel ter wereld.