How to:

Character sheet

Je hebt een super tof idee voor een character! 

Je pakt moedig het player’s handbook erbij en een character sheet…..en nu? Wat moet je invullen? Wat betekenen al die hokjes? Waar vind je nu alle nodige informatie?

 

 

Een character sheet, waar begin ik?

Je hebt een leuk concept bedacht voor je character, jij gaat een Gnome Wizard spelen!! 

Maar nu? Er moeten stats opgezocht en ingevuld worden, punten verdeeld en je start equipment moet ergens genoteerd worden, waar begin je? Hier leggen we je rustig uit waar je alles kan vinden, waar je dit invult en, niet geheel onbelangrijk, wat het betekend!

Allereerst is het handig om een beetje een beeld te krijgen van wat alles nou betekent op het character sheet. Er staan zoveel verschillende vakjes en bolletjes, hoe moet je nou weten wat wat is?
Éen van de belangrijkste dingen op een charactersheet zijn je ability scores, deze geven namelijk aan hoe goed je ergens in bent.

Deze zijn belangrijk om te snappen omdat je straks ook je punten moet gaan verdelen, en waar je die punten inzet kan nog wel eens veel invloed hebben op je character omdat de hoogte van je score bepaalt hoe hoog je modifier (MOD), word.

De modifier gebruik je veel in het spel zelf, als je aanvalt met je zwaard, tel je bijvoorbeeld de modifier van Strength op bij de rol van de dobbelsteen om de damage (schade) te bepalen. Hoe hoger je score -> hoe hoger je modifier -> hoe hoger de damage.

Strength geeft aan hoe sterk je bent, het gaat hier vooral om spieren en brute kracht.

Dexterity geeft aan hoe snel en behendig je bent, bijvoorbeeld hoe snel kun jij een pijl pakken, je boog spannen en schieten.

Constitution geeft aan hoe fit en gezond je bent, denk aan wilskracht om pijn te doorstaan, maar ook hoe bestand ben jij tegen vergif.

Intelligence geeft aan hoe goed je kunt leren en dingen kunt onthouden, men denkt vaak dat intelligence gelijk staat aan slim zijn, wat in zekere zin ook klopt, maar het is vooral “booksmart” dus kennis en feitjes uit boeken.

Wisdom geeft aan hoe wijs je bent, bij intelligence heb je kennis van veel zaken. het verschil met wisdom is dat je wijsheid nodig hebt om te weten hoe je die kennis toepast in de praktijk, en begrijpt wat het doet. Iemand die weet hoe je vuur maakt heeft een hoge intelligence, iemand die snapt dat je dat beter niet in huis doet heeft een hoge wisdom.

De modifier

Het toewijzen van je ability scores gebeurt pas later, maar om het character sheet te snappen is wel handig om te weten waar je punten verdeling allemaal invloed op heeft.

 

Hoe begin je?

1. zorg dat je weet welke Race (ras) je wilt spelen.

Race heeft invloed op je skills en op je uiterlijk zo is een half-orc groot en sterk, en heeft een bonus op de Strength modifier (modifier? lees rustig door, komen we later op terug), de gnome is niet zo sterk, maar is wel heel slim en krijgt een bonus op de intelligence modifier. Persoonlijk vinden wij het leuk om minder naar de bonus te kijken omdat dit leuke “role-play” gevolgen kan hebben, en baseren we ons puur op ons gevoel/idee voor de character.

Een concept is voldoende, zo weten wij op dit moment alleen dat we een ietwat verstrooide, kleinere character willen spelen.  Hierdoor kiezen wij om een gnome te gaan spelen. 

Weet je nog niet welke race je wilt spelen? pak het players-handbook er eens bij en lees de beschrijvingen van de beschikbare races om te kijken wat je het meest aanspreekt:

  • Uitleg: Pagina 17.
  • Dwarf: Pagina 18. 
  • Elf: Pagina 21.
  • Halfling: Pagina 26. 
  • Human: Pagina 29.
  • Dragonborn: Pagina 32.
  • Gnome: Pagina 35.
  • Half-Elf: Pagina 38.
  • Half-Orc: Pagina 40.
  • Tiefling: Pagina 42.

staat er niets tussen wat je aanspreekt kun je altijd in de uitbreidingen zoals volos-guide-to-monsters kijken, hierin vind je nog extra opties zoals de: Tabaxi (een kat-achtige), Triton (een soort meerman) en veel meer.

2. Weet welke Class je wilt spelen.

Een “class” geeft aan wat voor, bij gebrek aan een beter woord, “type” jouw character gaat zijn. Ga jij met magie spelen kies je bijvoorbeeld: wizard of sorcerer, ga je voor brute kracht en close combat? Kies dan barbarian of fighter, heb je affiniteit met natuur? Dan past druid misschien beter bij je.

Onze verstrooide gnome leest veel boeken en houdt zich bezig met magie dus denken we dat wizard het beste past.

Weet je nog niet welke class je wilt spelen? pak het players-handbook er eens bij en lees de beschrijvingen van de beschikbare classes om te kijken wat je het meest aanspreekt:

  • Uitleg: Pagina 45
  • Barbarian: Pagina 46
  • Bard: Pagina 51
  • Cleric: Pagina 56
  • Druid: Pagina 64
  • Fighter: Pagina 70
  • Monk: Pagina 76
  • Paladin: Pagina 82
  • Ranger: Pagina 89
  • Rogue: Pagina 94
  • Sorcerer: Pagina 99
  • Warlock: Pagina 105
  • Wizard: Pagina 112

3. Vul de bijpassende informatie in op je charactersheet.

Nu pakken we onze character-sheet erbij om alle informatie van onze race en class in te vullen.

Wij starten met de gnome en pakken pagina 35 van het players-handbook erbij en lezen de beschrijving kort door, dit verteld ons over: Het uiterlijk, de persoonlijkheid van de gnomes en wat ze leuk vinden. Hier hoef je natuurlijk niets mee te doen maar het kan je inspiratie geven over hoe je jouw gnome wilt spelen.

Dan kiezen we een naam voor onze character, wij kiezen hier voor een niet al te serieuze naam met een knipoog naar de wizard class. De naam vul je in links boven in op je sheet. Vervolgens vullen we ook alvast de class in, en je character level (lvl). Vraag aan je dungeon master op wel level jullie beginnen, wij beginnen op lvl 1.

Vervolgens lezen we verder in het handbook en komen we aan bij “Gnome Traits”, dit zijn bepaalde eigenschappen die belangrijk zijn voor je character, deze vertellen je namelijk over: De bonus op je ability score, hoe oud een gnome kan worden, dus in welke range jij een leeftijd kan kiezen, je alignment, grootte, snelheid en meer. We zullen dit per puntje behandelen, waar we het moeten invullen en vertellen wat het inhoud.

allereerst de “Ability Score Increase”. De gnome krijgt hier een +2 op Intelligence. dit betekend dat wanneer we onze ability scores gaan verdelen (dit leggen we verderop helemaal uit) we onze intelligence score mogen verhogen met 2. We zetten de 2 alvast neer bij intelligence zodat we deze niet vergeten