Proficiency, wat betekent dat en wat doet het nu eigenlijk?

Als we in D&D over Proficiency praten, hebben we het vooral over de proficiency bonus. Dit is een bonus die nog extra opgeteld mag worden bij het berekenen van je aanvallen, skill checks en saving throws. maar let op! dit geldt niet voor elke check of aanval.

Hieronder leggen we uit hoe het werkt!
Proficieny, of ergens “proficient” in zijn, betekent dat je ergens zeer goed in bent. Je kunt bijvoorbeeld jaren lang gestudeerd hebben waardoor je veel kennis hebt over de geschiedenis van het land waar je woont en daardoor “proficient” kunnen zijn in history. Maar je kunt ook een natuurlijke aanleg hebben voor bepaalde skills, zo is de Half Orc van nature proficient in “Intimidation” en zijn de Goliath’s vanwege hun lichaamsbouw en leefstijl proficient in “Athletics“.

 

Het grootste verschil met de “ability score modifiers” is dat de Proficiency bonus een bonus is die alleen bij specifieke gevallen wordt toegepast. Waar de intelligence modifier altijd zal worden toegepast bij een check die afhankelijk is van intelligence, mag de proficiency bonus alleen worden toegepast wanneer de speler/character van nature bekend is met de specifieke skill of er jaren voor geleerd/getraind heeft.

 

 

For example, a rogue will have a natural proficiency with thieves’ tools while a Bard would have a natural instinct for musical instruments. In a battle of the bands between the two, the bard is going to have an advantage. In a high stakes heist scenario, the rogue is going to have the advantage.

For the purpose of the game, you express that unique advantage as the proficiency bonus. This is a specific number of points that will get added to the player’s throw any time they are doing something that their character is uniquely proficient in.