Hit Points (HP) moet je vooral zien als een score die aangeeft hoe goed je bent in opvangen en ontwijken van aanvallen.
Hitpoints is een een getal wat aangeeft hoeveel klappen je kunt weerstaan, een normaal persoon (Commoner) in D&D heeft gemiddeld 4 tot 5 HP, de meeste characters beginnen er met 8 tot 10.
Veel mensen zien HP als een statisch iets, “je wordt geraakt door een aanval en als je vaakt geraakt wordt ga je dood .” maar waarom moet je dan nog death saves rollen, hoe zit dat dan.
Hoe kun je het dan anders bekijken?
Wij zien HP meer als mix tussen verwondingen kunnen weerstaan en uithoudingsvermogen. Gezien de commoner begint met ongeveer 4HP en er even van uit gaan dat de commoner een human is, hoe kan het dan dat de human fighter er op lvl 6 al minimaal 40 kan hebben. Is de fighter aan het veranderen in een bijna goddelijk wezen die snijwond na steekwond kan oplopen zonder eraan te bewijken? Gezien dit D&D is…..ja, dat zou kunnen.
Maar aannemelijker is dat de Fighter beter is geworden in het opvangen van aanvallen op een manier die niet meteen dodelijk is. Hij weet dat, als hij het zwaard niet kan ontwijken, hij het lemmet op een niet dodelijk plek moet zien te krijgen, zoals bijvoorbeeld zijn schouder.
Zo zou je kunnen zeggen/roleplayen dat de Orc met zijn warhammer zo hard op je schild slaat dat je de schok door je arm voelt gaan, en dat je door de klap 5HP verliest, Het is niet persé dodelijk maar zo’n klap opvangen kost wel veel energie en uithoudingsvermogen.
Hetzelfde geldt voor de Paladin in full plate armor, het is niet heel waarschijnlijk dat een paar goblins met roestige zwaarden de Paladin, door zijn harnas heen raken, maar het continue opvangen van de klappen zal zeker tot uitputting leiden.
Natuurlijk is een D&D party niet op hetzelfde niveau als de gemiddelde commoner en is de kans ook heel groot dat ze gewoon veel meer verwondingen aankunnen doordat ze hier simpelweg continue aan bloot gesteld worden.
Death saves
Uiteraard zijn er ook genoeg wonden die zo erg zijn dat je kunt roleplayen dat je character op de grond langzaam leegbloed en dat je de death saves rolt om te kijken of het bloeden optijd stopt, maar wat nou als je door Psychic (psychisch/mentale) damage neer gaat? Dan komt er eigenlijk geen bloed aan te pas, inwendig zou kunnen natuurlijk. Maar je zou ook kunnen stellen dat je in schock raakt van de pijn en dat de death saves bepalen of je daar uit kunt komen of er aan bezwijkt.
Als de paladin drie uur lang in een volledig harnas goblins op afstand probeert te houden, en hij wordt regelmatig geraakt met kleine, bijna niet te voelen aanvallen wat hem een paar HP per keer kost, is het niet raar om te zeggen dat hij door oververmoeidheid in elkaar zakt, en dat de death saves bepalen of hij hieraan bezwijkt.
we stellen hiermee overigens niet dat wij het aan het rechte eind hebben met onze blik op HP, we proberen vooral te zorgen dat men ziet hoeveel verschillende opties er zijn voor eigenlijk alles in D&D.