Wapens en Hitpoints (HP), wat betekent dat en wat doet het nu eigenlijk?

Je pakt een zwaard op en slaat hiermee je tegenstander, het zwaard voelt ongemakkelijk in je hand en je tegenstander lijkt de klap nauwelijks op te merken.

Hieronder leggen we uit hoe het werkt!

Wapens

Aan het begin van elke class staat met welke wapens jouw character proficienct is, en wordt verteld met welke wapens je bij je draagt. Het “race” (Human, elves, etc.) wat je gaat spelen kan je nog extra wapen proficiency opleveren.

in D&D praten we over Melee of Ranged wapens, Melee wapens zijn: Zwaarden, bijlen, knuppels, dolken, etc, oftewel wapens waarmee je fysiek je tegenstander te lijf gaat. Ranged wapens zijn: Pijl en boog, kruisbogen, speren, dolken etc.oftwel wapens die je van een afstand op iemand afschiet of naar iemand toe kan gooien. (Je ziet het goed: dolken staan onder beide, daar komen we straks op terug)

Er zijn twee soorten wapens ongeacht of je melee of ranged wapens gebruikt, dit zijn “Simple” en “Martial” wapens.

Simple

Bijna iedereen in de wereld is wel proficient met deze wapens, of in elk geval een deel van deze wapens. Hier vallen namelijk, zoals de naam al aangeeft, de simpelere wapens onder zoals: “Clubs” (knuppels) en “Daggers” (dolken). De meeste mensen in de wereld, van de normale boer tot de rijkere marktkooplui, weten vaak wel hoe ze met een knuppel moeten slaan of met een mes kunnen steken.

Martial

Dit is een ander verhaal, hier vallen wapens onders als: zwaarden en zwaardere kruisbogen, oftewel wapens die minder toegangkelijk zijn voor het “normale” volk en waar vaak goed voor getraind moet worden om deze te kunnen gebruiken.

Wel of geen proficiency

Als je niet proficient bent met een type wapen kun je deze nog steeds gebruiken in een gevecht, je mag dan alleen niet je proficiency bonus meenemen tijdens je aanval. (bij het berekenen van de damage neem je deze bonus nooit mee)

 

De tabel hieronder laat de meest voorkomende simple wapens zien in de wereld van D&D, wat ze kosten, wat voor damage ze doen, hoeveel ze wegen, en heel belangrijk welke eigenschappen ze hebben. Onder de kolom geven we een stuk uitleg over deze eigenschappen

Wat staat er in deze kolommen?

Weapon

De eerste kolom is de engelse benaming van het wapen.

Cost

De tweede kolom geeft de prijs van het wapen aan, Cp = Copper, Sp = Silver, Gp= Goud.

Damage

De derde kolom geeft aan welke “damage die” (dobbelsteen) er gerold moet worden om de damage te bepalen, achter de dobbelsteen staat nog het type damage dat gedaan wordt, (piercing, slashing, bludgeoning). dit is belangrijk om te weten, want sommige tegenstanders zijn immuum tegen een bepaalt type.

Weight

Geeft aan hoeveel je wapen weegt, vraag aan je DM of je hier rekening mee moet houden.

Properties

De properties zijn de eigenschappen van het wapen waar je rekening mee moet houden. we zullen deze hier onder even uitgebreider uitschrijven.

Light

Wapens met de eigenschap: Light, wegen niet veel, dit is vooral belangrijk wanneer je met twee wapen wilt vechten (Dual wielding), wanneer je twee wapens met de “light” eigenschap hebt kun je met je bonus action een tweede aanval doen zonder dat je een speciale Feat hoeft te kiezen. Maar zoals je weet zijn de meeste mensen links of rechts handig, dit betekent dat je tweede aanval zwakker zal zijn, je telt hier niet de ability score modifier bij op (alleen wanneer deze negatief is neem je die mee)

Finesse

Wapens met deze eigenschap zijn licht en wendbaar genoeg dat ze niet persé alleen met brute kracht (strength) te gebruiken zijn, je mag bij dit soort wapens kiezen of je de Strength of Dexterity modifier gebruikt voor je aanval en damage rollen. handig voor een character met een hogere dexterity (Je moet deze modifier voor beide rollen gebruiken, je kunt niet aanvallen met strength en damage doen met dexterity) 

Thrown

Thrown betekent dat je deze wapen ook kunt gooien naar je tegenstander, let op! je kunt het wapen daarna niet meer gebruiken totdat je het weer hebt opgepakt.

achter thrown staat tussen haakjes ook “range“, omdat we dit ook bij de ranged waoens zien staan behandelen we die als aparte propertie, lees snel verder.

Range

Bij de simple range wapens maar ook bij de wapens met de thrown eigenschap staat range vermeld met daarachter twee getallen, bijvoorbeeld: Dagger (range 20/60), de getallen geven aan hoe ver het wapen gegooid, of de pijl geschoten kan worden. Allereerst belangrijk: alle afstanden in D&D worden uitgedrukt in ft of feet, dit vergt wat wennen misschien, maar gelukkig zijn de vakjes op een battle map standaard 5ft dit maakt het rekenen weer wat makkelijker.

het eerste getal: in dit geval 20, geeft aan dat dagger met gemak 20ft gegooid kan worden zonder consequenties.

het tweede getal: in dit geval 60, geeft aan dat je het nog wel zou redden om zover te kunnen gooien, maar het wordt wel moeilijker. Aanvallen tussen de 20 en 60 worden gemaakt met disatvantage.

Na de 60ft is het niet meer mogelijk om je doel te raken, deze aanvallen missen automatisch

Ammunition

wapens met deze eigenschap hebben “munitie” nodig, zo heeft de longbow pijlen en een blowgun darts nodig om naar de vijand te schieten. Let op! deze wapens kun je dus alleen gebruiken als je daar bijvoorbeeld ook pijlen voor hebt, dit houdt dus in dat je ook bij zou moeten houden hoeveel je er af schiet. (er zijn DM’s die hier niets mee doen, vraag aan jou DM hoe jullie hier mee omgaan)

Loading

Wapens met de loading eigenschap moeten geladen worden, denk hierbij aan de kruisboog, in tegenstelling tot een pijl en boog waar je de pijl aanlegt en door de pees naar achter te trekken eigenlijk meteen kan schieten. Is de kruisboog veel meer werk om te laden. wapens met deze eigenschap kunnen ook maar één keer per actie afgeschoten worden zelfs als je vanuit je class een second attack krijgt.          (met de cossbow expert feat kan dit wel)

Two Handed

Wapens met deze eigenschap hebben twee handen nodig om goed te kunnen gebruiken, dit houdt dus ook in dat je geen schild kunt gebruiken of spells kan casten als je een wapen gebruikt met deze eigenschap.

 

Versatile

Als je kijkt in de tabel naar wapens waar versatile bij vermeld staat zie je dat daarachter tussen haakjes een andere dobbelsteen vermeld wordt. Zo staat er bij de quarterstaff bij de damage kolom een d6, maar staat er bij versatile een d8. Dit komt omdat je wapens met een versatile eigenschap met zowel één als twee handen kunt gebruiken. Wanneer je een wapen met twee handen gebruikt kun je natuurlijk ook meer kracht zetten, en mag je daarom een hogere dobbelsteen gebruiken om je damage te bepalen . Let wel op, wanneer je twee handen gebruikt gelden de zelfde regels als bij een wapen met de two handed eigenschap. 

[row_inner_3] [col_inner_3 span__sm=”12″]

De tabel hieronder laat de meest voorkomende martial wapens zien in de wereld van D&D, wat ze kosten, wat voor damage ze doen, hoeveel ze wegen, en heel belangrijk welke eigenschappen ze hebben. Naast de kolom geven we een stuk uitleg over deze eigenschappen

[/col_inner_3] [/row_inner_3] [row_inner_3] [col_inner_3 span=”7″ span__sm=”12″]
[/col_inner_3] [col_inner_3 span=”5″ span__sm=”12″]

 

Heavy

wapens met deze eigenschap zijn door het gewicht slecht te gebruiken voor kleine characters zoals Gnomes en Halflings, spelers met een character met de size “Small” rollen dan ook hun aanvallen met disadvantage.

Reach 

Reach wapens zijn lang en hebben een groter bereik, waar een melee aanval normaal alleen binnen 5ft kan raken is je breik met een reach wapen 10ft, handig om buiten het bereik van je tegenstander te blijven en toch maximaal damage te kunnen doen

Special 

Wapens met de eigenschap special, werken net even anders dan de andere wapens. De twee meest voorkomende wapens zullen we hier even beschrijven, het is natuurlijk mogelijk dat je DM andere wapens in de wereld toestaat.

Lance (lans). Aanvallen met een lans hebben disadvantage wanneer de aanval binnen 5ft plaatsvind. De lans heeft de two handed eigenschap wanneer deze gebruikt wordt zonder op een mount (bijv. Paard) te zitten. Dit betekent dat de lans het beste gebruikt kan worden vanaf de rug van een Paard, kameel of ander dier, en vanaf 10ft afstand.

Net. Elk wezen met een size aanduiding van Small, Medium en Large raken restrained als ze geraakt worden met een net, behalve als ze geen vaste vorm hebben zoals een Ooze of een Slime monster. Ze zijn restrained totdat ze zelf vrij komen of door een ander bevrijdt worden, dit kan door (als action) een strength check te doen en een 10 (DC) of hoger te rollen op de d20 of door 5 punten slashing damage toe te brengen met een aanval, het net heeft een armor class(ac) van 10. als het net 5 punten damage heeft gehad is het ook vernietigd.

Wanneer je een aanval maakt met een net als action, bonus action of reaction kun je maar één aanval doen deze ronde, ongeacht of je een second attack optie hebt.

[/col_inner_3] [/row_inner_3]

Als het goed is heb je nu een beetje een idee hoe de wapens werken en wat de properties betekenen, maar dan de Hitpoints nog, hoe zit dat nou?!

Dat leggen we hieronder verder uit

Hit Points (HP) moet je vooral zien als een score die aangeeft hoe goed je bent in opvangen en ontwijken van aanvallen.

Hitpoints is een een getal wat aangeeft hoeveel klappen je kunt weerstaan, een normaal persoon (Commoner) in D&D heeft gemiddeld 4 tot 5 HP, de meeste characters beginnen er met 8 tot 10.

Veel mensen zien HP als een statisch iets, “je wordt geraakt door een aanval en als je vaakt geraakt wordt ga je dood .” maar waarom moet je dan nog death saves rollen, hoe zit dat dan. 

Hoe kun je het dan anders bekijken?

Wij zien HP meer als mix tussen verwondingen kunnen weerstaan en uithoudingsvermogen. Gezien de commoner begint met ongeveer 4HP en er even van uit gaan dat de commoner een human is, hoe kan het dan dat de human fighter er op lvl 6 al minimaal 40 kan hebben. Is de fighter aan het veranderen in een bijna goddelijk wezen die snijwond na steekwond kan oplopen zonder eraan te bewijken? Gezien dit D&D is…..ja, dat zou kunnen.

Maar aannemelijker is dat de Fighter beter is geworden in het opvangen van aanvallen op een manier die niet meteen dodelijk is. Hij weet dat, als hij het zwaard niet kan ontwijken, hij het lemmet op een niet dodelijk plek moet zien te krijgen, zoals bijvoorbeeld zijn schouder. 

Zo zou je kunnen zeggen/roleplayen dat de Orc met zijn warhammer zo hard op je schild slaat dat je de schok door je arm voelt gaan, en dat je door de klap 5HP verliest, Het is niet persé dodelijk maar zo’n klap opvangen kost wel veel energie en uithoudingsvermogen.

Hetzelfde geldt voor de Paladin in full plate armor, het is niet heel waarschijnlijk dat een paar goblins met roestige zwaarden de Paladin, door zijn harnas heen raken, maar het continue opvangen van de klappen zal zeker tot uitputting leiden.

Natuurlijk is een D&D party niet op hetzelfde niveau als de gemiddelde commoner en is de kans ook heel groot dat ze gewoon veel meer verwondingen aankunnen doordat ze hier simpelweg continue aan bloot gesteld worden.

Death saves

Uiteraard zijn er ook genoeg wonden die zo erg zijn dat je kunt roleplayen dat je character op de grond langzaam leegbloed en dat je de death saves rolt om te kijken of het bloeden optijd stopt, maar wat nou als je door Psychic (psychisch/mentale) damage neer gaat? Dan komt er eigenlijk geen bloed aan te pas, inwendig zou kunnen natuurlijk. Maar je zou ook kunnen stellen dat je in schock raakt van de pijn en dat de death saves bepalen of je daar uit kunt komen of er aan bezwijkt.

Als de paladin drie uur lang in een volledig harnas goblins op afstand probeert te houden, en hij wordt regelmatig geraakt met kleine, bijna niet te voelen aanvallen wat hem een paar HP per keer kost, is het niet raar om te zeggen dat hij door oververmoeidheid in elkaar zakt, en dat de death saves bepalen of hij hieraan bezwijkt.

 

we stellen hiermee overigens niet dat wij het aan het rechte eind hebben met onze blik op HP, we proberen vooral te zorgen dat men ziet hoeveel verschillende opties er zijn voor eigenlijk alles in D&D.

We hopen dat je hier iets aan hebt gehad, mocht je na het lezen nog vragen hebben over Wapens of HP, stuur ons dan een berichtje. Deze pagina’s zijn bedoelt om anderen te helpen, en we blijven deze graag uitbreiden of aanpassen om zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen.

Voor meer hulp pagina’s kijk boven in het menu onder het “starten met DnD” tabblad. staat er niet tussen waar jij naar opzoek bent? Stuur ons dan vooral een berichtje, dan gaan we kijken hoe we toch kunnen helpen!

of kijk op deze link voor het Nederlandstalige DnDutch kanaal waarin veel uitleg wordt gegeven: https://www.youtube.com/dndutch

of op deze link voor het Engelstalige Handbooker helper van Mathew Mercer: https://www.youtube.com/handbookerhelper