Proficiency, wat betekent dat en wat doet het nu eigenlijk?

Als we in D&D over Proficiency praten, hebben we het vooral over de proficiency bonus. Dit is een bonus die nog extra opgeteld mag worden bij het berekenen van je aanvallen, skill checks en saving throws. maar let op! dit geldt niet voor elke check of aanval.

Hieronder leggen we uit hoe het werkt!
Proficieny, of ergens “proficient” in zijn, betekent dat je ergens zeer goed in bent. Je kunt bijvoorbeeld jaren lang gestudeerd hebben waardoor je veel kennis hebt over de geschiedenis van het land waar je woont en daardoor “proficient” kunnen zijn in history. Maar je kunt ook een natuurlijke aanleg hebben voor bepaalde skills, zo is de Half Orc door fysieke uitstraling van nature proficient in “Intimidation” en zijn de Goliath’s vanwege hun lichaamsbouw en leefstijl proficient in “Athletics“.

 

Het grootste verschil met de “ability score modifiers” is dat de Proficiency bonus een bonus is die alleen bij specifieke gevallen wordt toegepast. Waar de intelligence modifier altijd zal worden toegepast bij een check die afhankelijk is van intelligence, mag de proficiency bonus alleen worden toegepast wanneer de speler/character van nature bekend is met de specifieke skill of er jaren voor geleerd/getraind heeft.

Bijvoorbeeld:

Een Rogue is van nature, of door een bepaalde louche carrière, proficient met ”de thieves tools”, en een Bard heeft dit voor muzikale instrumenten. In een “battle of the bands” waar ze het tegen elkaar op zouden nemen op het podium zou de Bard logischerwijs in het voordeel zijn, maar moeten ze ergens inbreken een een slot openbreken zou dit natuurlijk de Rogue moeten zijn.

Om dit voordeel tijdens het spelen te kunnen gebruiken is de proficiency bonus bedacht, de bonus is een vooraf bepaalt getal welke afhankelijk is van het character level (dus niet per class level). De speler mag dit vaste getal optellen bij elke rol die gemaakt wordt voor een ability check of aanval waarin zijn of haar character proficient mee is. 

 

Overigens geldt de proficiency bonus wel voor een aanval, mits je character proficient is met het wapen, maar nooit voor de schade (damage) die hiermee aangericht wordt. Wij proberen het altijd te zien als een bonus die toegevoegd kan worden op een actie of situatie waar je character volledig in controle kan zijn.

Bijvoorbeeld:

De beweging die de Fighter maakt om het zwaard zo efficient mogelijk zijn doelwit te laten bereiken, daar is hij proficient mee. Maar hoe zijn doelwit daarop anticipeert: door een stap opzij te doen, een schild net optijd een deel van de klap te laten opvangen, of dat het zwaard toevallig een zakje munten raakt welke verstopt zit onder de kleding. Op dat soort dingen heeft hij geen invloed en kan hij ook niet proficient in zijn. (dit gaat natuurlijk niet voor elke situatie op, maar het kan soms helpen om er een beetje een beeld bij te hebben)

We hopen dat je hier iets aan hebt gehad, mocht je na het lezen nog vragen hebben over de proficiency bonus, stuur ons dan een berichtje. Deze pagina’s zijn bedoelt om anderen te helpen, en we blijven deze graag uitbreiden of aanpassen om zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen.

Voor meer hulp pagina’s kijk boven in het menu onder het “starten met DnD” tabblad. staat er niet tussen waar jij naar opzoek bent? Stuur ons dan vooral een berichtje, dan gaan we kijken hoe we toch kunnen helpen!

of kijk op deze link voor het Nederlandstalige DnDutch kanaal waarin veel uitleg wordt gegeven: https://www.youtube.com/dndutch

of op deze link voor het Engelstalige Handbooker helper van Mathew Mercer: https://www.youtube.com/handbookerhelper