Frequently Asked Questions (FAQ)

Er zijn een aantal vragen die vaak gesteld worden via onze contact pagina, hier proberen wij daar zo goed mogelijk antwoord op te geven.

Wat heb ik allemaal nodig om te starten?

Voor Dungeons & Dragons heb je als speler vier dingen nodig: een setje dobbelstenen, een eigen character, basiskennis van de regels én wat fantasie. In de starterset zitten de eerste drie dingen al inbegrepen en heb je alleen nog twee tot vijf mensen nodig om mee te spelen. De Dungeon Master heeft nog iets extra’s nodig, namelijk: een verhaal om te vertellen. Ook dit zit inbegrepen in de starterset! Veel mensen vinden het spannend om te beginnen met D&D, dus als je iemand kent die het al speelt (Als een kennis je kan uitleggen hoe het werkt is dit mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk met de starterset.)

Moet ik direct begrijpen hoe het werkt?

Nee, een deel van de lol is om samen uit te vinden hoe het werkt. Ook ervaren spelers zoeken nog regelmatig op of iets wel, of niet kan. Met het Player’s Handbook heb je altijd een makkelijk naslagwerk bij de hand. Daarbij passen veel Dungeon Masters de regels iets aan zodat het beter bij de groep past.

Met hoeveel mensen moet ik minimaal zijn om te kunnen spelen?

In theorie kun je met zijn tweeën spelen: Eén Dungeon Master en één speler. Het leukste vinden wij het als de groep bestaat uit zo’n 4-6 mensen. Als de groep te klein is mis je wat diversiteit binnen de groep, en juist de interactie tussen de spelers maakt het leuk. Daarnaast zorgt een te grote groep er vooral bij gevechten voor dat het heel lang kan duren voordat iemand aan de beurt is, hierdoor verlies je vaart in het spel en kunnen mensen afgeleid raken.

Zijn er specifieke regels die gevolgd moeten worden, en waar vind ik die dan?

Ja en nee. Dit klinkt misschien een beetje raar, maar het zit zo: Er zijn bepaalde regels die altijd hetzelfde zijn, bijvoorbeeld welke dobbelsteen je moet rollen voor aanval & wat je hierbij optelt,. Echter zijn er ook een aantal regels die logisch zijn om te volgen, bijvoorbeeld: Hoe goed je ook rolt, je kunt als kleine goblin niet opeens 30 meter ver springen. Echter is het aan de Dungeon Master om te kijken of hij/zij alle regels op de letter wilt volgen, bepaalde regels wat ombuigt of totaal negeert. Misschien zit er in je groep een reusachtige barbarian, hij geeft je een zet mee en je vliegt door de lucht. Misschien staat de Dungeon Master het dan opeens wel toe. Spreek dit onderling wel goed af, zodat de regels niet elke sessie veranderen. Alle regels vind je in de drie basis boeken: Player’s Handbook, Dungeon Master’s Guide en de Monster Manual.

Hoe lang duurt één sessie?

Een sessie kan zolang duren als je zelf wilt, veel mensen houden tussen de 3-6 uur aan. Dit is lang genoeg om echt in het verhaal te zitten, en kort genoeg om niet overweldigd te raken

Hoelang duurt één verhaal/campaign?

Hier zijn meerdere antwoorden mogelijk. Als je een oneshot speelt, duurt het verhaal zoals de naam suggereert maar één sessie. Verder zijn er bestaande campaigns die gemiddeld een jaar duren, maar ze zijn er ook die twee of drie jaar duren, maar dit is ook erg afhankelijk van hoe vaak je speelt. Als je één keer per maand speelt zal het veel langer duren dan één keer per week. Dan is er ook nog de mogelijkheid dat de Dungeon Master zelf een verhaal bedenkt, dan is het aan de Dungeon Master hoe lang het duurt.

Wat is een Dungeon Master?

Een Dungeon Master is de spelleider, en heeft als hoofdtaak: Een leuke speelsessie leiden voor iedereen. Hij/zij vertelt een verhaal waarin de spelers zich vrij bewegen, en “bestuurt” de NPC (non-player characters). Hij/zij zal het verhaal aanpassen op basis van de acties van de spelers, en zal anticiperen op onverwachte situaties. Ook is de Dungeon Master baas over de regels, als de speler niet zeker weet of iets kan of mag is het aan de Dungeon Master om dit te bepalen, zelfs als het boek zegt dat het niet mag, kan de Dungeon Master het toelaten (zolang het maar consequent blijft).

Hoe word ik een Dungeon Master?

Iedereen kan Dungeon Master worden. In de Dungeon Master’s Guide staat alle informatie die je nodig hebt, en de campaign boeken helpen je door het verhaal heen. Je kunt ook je eigen verhaal verzinnen, maar we raden aan om eerst een bestaande te spelen. Voor een eerste keer kun je ook de mini campaign “Lost Mine of Phandelver” gaan spelen, deze zit inbegrepen bij de starterset en het boekje bestaat maar uit 64 pagina’s, hierdoor is het heel toegankelijk en vereist het niet al te veel voorkennis.

Wat is de relatie tussen de Dungeon Master en de spelers?

Sommige mensen denken dat de Dungeon Master tegen de spelers speelt, maar niets is minder waar. het ultieme doel van Dungeons & Dragons is samen zoveel mogelijk plezier hebben, er is dan ook geen winnen of verliezen in Dungeons & Dragons alleen veel lol.

Hoe zorg ik voor een goed spelverloop?

Als Dungeon Master is het de truc om een goede mix van spanning en ontspanning in je sessie te stoppen. Dit is heel erg afhankelijk van je spelers, sommige groepen houden meer van de roleplay waar andere meer houden van gevechten. We raden aan een “sessie 0” te houden om dit soort zaken te bespreken: Hoe denken jullie als groep wat een goede verdeling is, 50% verhaal en 50% vechten, of eerder 70-30 of misschien wil 90-10?

Is roleplaying noodzakelijk?

Roleplay zorgt er voor dat je characters echt tot leven komen, echter is dit vooral in het begin hartstikke moeilijk. Het gaat er vooral om dat iedereen veel plezier heeft, als jouw groep zich niet comfortabel voelt bij roleplaying laat je het nog even achterwege. Wij raden aan om het rustig op te bouwen, probeer bijvoorbeeld niet alleen te zeggen “ik cast firebolt” als je een magische aanval doet, maar beschrijf eens wat er gebeurt “ik steek mijn hand uit, mijn vingers beginnen te roken en opeens blakert mijn hand zwart, er schiet een vuurbol uit mijn hand richting de orc.” Door steeds meer van dit soort dingen toe te voegen, zal je steeds meer vertrouwd raken met jouw character en niet meer hoeven nadenken over roleplay maar gaat het vanzelf.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn spelers de draad niet kwijt raken tussen de sessies door.

Wij raden iedereen aan om tijdens het spelen notities te maken van namen, plaatsen, winkels, etc. zo kunnen spelers terug lezen wat ze vorige sessies allemaal hebben gedaan. Vraag elke nieuwe sessie iemand een korte samenvatting van de vorige sessie te geven. Op die manier word er niets vergeten en weet iedereen weer wat er vorige keer gebeurde.

Bekijk ook vooral onderstaande video van DnDutch

Hierin word op een begrijpelijke manier, in het Nederlands, uitgelegd hoe D&D werkt. Bekijk vooral ook de andere video’s waarin specifiekere onderdelen van het spel worden uitgelegd!